Kleurenbeheer is voor fotografen een belangrijk onderwerp. Als je er geen aandacht aan besteedt, zal je het in eerste instantie echter niet missen. Waarom zou je je daar überhaupt mee bezighouden? Veel fotografen weten helemaal niet dat foto's niet door alle digitale weergaveapparaten, oftewel monitoren, op dezelfde manier worden weergegeven. Hetzelfde bestand kan er bijvoorbeeld op de laptop heel anders uitzien dan op de kantoormonitor. En 's avonds op de bank met de tablet op schoot is de weergave alweer volkomen anders. De reden hiervoor: geen kleurenbeheer.

Wat is kleurenbeheer en wat is de zin ervan?

Als fotograaf merk je het ontbreken van kleurenbeheer meestal in de volgende twee situaties: je krijgt steeds vaker klachten dat je foto's op internet te licht, te donker, te kleurrijk of te contrastrijk zijn. Of je drukt je foto's de eerste keer af en moet teleurgesteld vaststellen dat de afdruk in meer of mindere mate afwijkt van de monitorweergave en dus van je eigen verwachtingen.

Het zal echter niet direct duidelijk zijn hoe het komt dat de weergave op de monitor niet overeenstemt met de manier waarop de foto's worden weergegeven op internet of op papier. En wat het nog moeilijker maakt: de talloze instelmogelijkheden in de programma's, op de monitor en ook op de printer zorgen eerder voor verwarring dan dat ze helpen.

Sam Jost, schrijver van het boek 'Kleurenbeheer voor fotografen', biedt als gastauteur in onze Praktische kennis aan de hand van 12 afleveringen een uitgebreid overzicht over dit onderwerp – en natuurlijk tal van handige tips.

Over Sam Jost

Sam Jost hield als kind al van camera's en creëerde graag scènes met huisdieren om de foto's te gebruiken voor zelfgemaakte prentenboekjes. Zodra hij zijn eigen geld verdiende, kocht hij een eenvoudige spiegelreflexcamera en begon op feestjes, festivals en in theaters foto's te maken van alles wat maar voor de lens kwam. De foto's ontwikkelde hij zelf. Toen de eerste digitale camera's op de markt kwamen, wilde hij zijn foto's zo snel mogelijk op de computer kunnen bewerken, weg van de doka-chemicaliën. Het zou nog een paar jaar duren voordat digitale camera's betaalbaar werden, maar in 2000 kocht hij zijn eerste compactcamera. Het echte professionele fotograferen begon toen hij in 2004 zijn eerste DSLR kon aanschaffen. Sindsdien werkt hij als parttime fotograaf, schrijft boeken en geeft workshops voor zover zijn tijd dat toelaat.

Farbmanagement für Fotografen