EIZO-REFERENTIE - PIRATES ´N PARADISE
Nieuwe HDR grading monitor van EIZO
De HDR-monitor ColorEdge PROMINENCE CG3145 van EIZO, die op de IBC in Amsterdam aan het Europese vakpubliek werd gepresenteerd, is met grote belangstelling ontvangen. Het onderwerp HDR is momenteel zeer actueel, met name omdat veel 4K-televisies al met een HDR-label worden verkocht, zodat de eindgebruikers met het begrip bekend zijn. Veel graders grijpen dit aan om hun postproductiehardware HDR-ready te maken.
"We waren echt verbaasd over de dynamiek die EIZO met de CG3145 PROMINENCE kan weergeven. De zwarten van de monitor waren zo donker dat we nauwelijks verschil zagen tussen het paneel en de schermrand. Tot dusverre kenden we dit alleen van OLED. De precisie van de beeldweergave is fantastisch. Onze medewerkers hadden de monitor het liefst meteen gehouden."
Veel onduidelijkheden zijn inmiddels opgelost
High-end 4K-camera’s zijn al sinds enige tijd in staat om materiaal te leveren met een contrastbereik van meer dan 16 f-stops. Een groot deel van het ruwe materiaal dat in de afgelopen jaren is geproduceerd, is dus al beschikbaar in HDR-compatibele kwaliteit en hoeft alleen maar opnieuw te worden gemasterd. Het knelpunt werd tot dusver gevormd door de weergaveapparatuur, dat wil zeggen de monitoren en televisietoestellen. Ook ontbraken lange tijd betrouwbare standaarden en specificaties. Deze zijn inmiddels beschikbaar in de vorm van de licentievrije, op HDR-10 gebaseerde Ultra HD Premium standaard en de concurrerende Dolby Vision standaard, waarvoor wel een licentie vereist is.
Intussen zijn er talrijke televisies op de markt die HDR-content kunnen weergeven en dus maakt HDR opgang bij veel contentproviders, met name bij streamingplatforms zoals Netflix en Amazon.
ColorEdge CG3145 PROMINENCE biedt extreme zwartwaarden zonder ABL of local dimming
Tot nog toe was de keuze aan HDR-ready referentiemonitoren voor de definitieve grading in de postproductie relatief beperkt en werd er voornamelijk gebruikgemaakt van OLED-monitoren. Dit is fundamenteel veranderd met de introductie van de EIZO ColorEdge PROMINENCE CG3145.
Ondanks een helderheid van 1000 cd/m2 bereikt de nieuwe LCD-monitor van EIZO dankzij een minimale helderheid van 0,0005 cd/m2 een contrastverhouding van nagenoeg 1:2.000.000. En dat zonder gebruik te maken van local dimming, dat storende halo’s veroorzaakt. Deze extreme zwartwaarden, die eerder vrijwel alleen bij OLED-monitoren werden gezien, zijn mogelijk dankzij een innovatief dubbellaags LCD-paneel. Clipping van grote, lichte delen van het beeld, dat bij OLED-monitoren als ABL (Auto Brightness Limiter) bekendstaat, is hierbij niet nodig. De nieuwe ColorEdge PROMINENCE CG3145 biedt dus de voordelen van OLED-displays zonder hun nadelen over te nemen.
Local Dimming
Bij ‘local dimming’ wordt de helderheid van de backlight van LCD-panelen nauwkeurig gereduceerd om hogere contrasten en lagere zwartwaarden te kunnen realiseren. Local dimming heeft als nadeel dat er lichtvlekken ontstaan in donkere beeldgebieden die aan lichte gebieden grenzen. Dit komt doordat de dimbare segmenten relatief groot zijn, wat betekent dat er alleen heel groot kan worden gedimd.
Automatic Brightness Limiter
ABL (Automatic Brightness Limiter) is een techniek die OLED-panelen moet beschermen tegen overmatige slijtage en beschadigingen. Hiervoor wordt de helderheid van lichte beeldpartijen vanaf een bepaalde luminantie of vanaf een bepaald oppervlak beperkt. Dit resulteert echter in een onnauwkeurige beeldweergave. Bovendien leidt het vaak tot wijziging van het witpunt op de betreffende apparaten.
Eerste geluiden van gebruikers
De ColorEdge PROMINENCE CG3145 zal naar verwachting begin 2018 op de markt komen. Al voor aanvang van de serieproductie konden een aantal specialisten en gebruikers zich een beeld vormen van de kwaliteiten van de nieuwe LCD-display. Hiertoe behoorden ook de postproductiespecialisten van Pirates´N Paradise met vestigingen in Düsseldorf en Berlijn.
We spraken met Marc Versteeg, managing partner bij Pirates´N Paradise in Düsseldorf, over de plannen en ervaringen met de nieuwe monitor.
HDR wordt steeds belangrijker. Geldt dat ook voor jullie?
Versteeg: Uiteraard, veel van onze klanten vragen ernaar. We volgen het onderwerp al vanaf het begin en hebben inmiddels veel expertise op dit terrein. Daarom hebben we afgelopen zomer al een event over HDR georganiseerd. We zijn ervan overtuigd dat het vanaf nu echt snel zal gaan. Momenteel zijn we bezig met voorbereidingen om een aantal van onze suites van HDR grading monitoren te voorzien. Daarom vonden we het erg fijn dat we de ColorEdge PROMINENCE CG3145 uitvoerig met ons eigen materiaal konden testen.
Waaruit bestaat volgens u de specifieke aantrekkingskracht van HDR?
Versteeg: HDR benadert het menselijk gezichtsvermogen veel beter dan de conventionele techniek die tot nog toe wordt gebruikt. We zijn gewend aan de relatief geringe dynamiek in films, dus het valt ons niet zo op dat de beelden eigenlijk wat achterblijven bij wat we normaal zien. HDR-film stemt veel beter overeen met onze werkelijke perceptie. Dit verklaart meteen waarom HDR-film met minder spektakel wordt geïntroduceerd dan dat bijvoorbeeld het geval was bij 3D-techniek. Toch is HDR in onze ogen een veel effectievere verbetering dan de overstap naar 4K of zelfs 8K. Afhankelijk van de kijkafstand tot het scherm gaat de toegevoegde waarde van een hogere resolutie verloren. De hoge dynamiek van HDR blijft daarentegen altijd behouden en de grotere kleurruimte doet de rest om het plastische effect van films te verhogen. De monitor, televisie of beamer wordt zo met recht een venster op de werkelijkheid. We twijfelen er niet aan dat HDR, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 3D, een duurzame ontwikkeling in de filmtechnologie is die onze kijkervaring op de lange termijn zal verrijken. Bovendien levert het volledig nieuwe expressiemogelijkheden maar ook nieuwe uitdagingen op voor cameramensen, lichttechnici en regisseurs. Wat dat betreft gaan we een spannende tijd tegemoet.
Terug naar het heden: Wat zijn uw ervaringen na een week?
Versteeg: We waren echt verbaasd over de dynamiek die EIZO met de CG3145 PROMINENCE kan weergeven. De zwarten van de monitor waren zo donker dat we nauwelijks verschil zagen tussen het paneel en de schermrand. Tot dusverre kenden we dit alleen van OLED. De precisie van de beeldweergave is fantastisch. Onze medewerkers hadden de monitor het liefst meteen gehouden.
Hoe beoordeelt u de ColorEdge PROMINENCE CG3145 in vergelijking met andere monitoren?
Versteeg: De zwartwaarden van OLED-monitoren zijn geweldig. Bij OLED’s heb je echter het probleem dat zeer lichte of grote lichte beeldpartijen geclipt (ABL) moeten worden om ervoor te zorgen dat het paneel niet beschadigd raakt. Andere LCD HDR-monitoren maken gebruik van local dimming, een technologie die lelijke halo-effecten veroorzaakt bij lichte delen in een donkere omgeving. We zijn eerlijk gezegd niet erg enthousiast over local dimming en ABL. Daarom zijn we ook zo blij dat EIZO nu voor het eerst een LCD-monitor heeft ontwikkeld die dezelfde zwartwaarden bereikt als een OLED-monitor zonder hiervoor local dimming toe te passen, en die bovendien de volledige helderheid zuiver kan weergeven over het hele oppervlak.
Dus wat is uw conclusie?
Versteeg: Zelfs de preproductieversies van de ColorEdge PROMINENCE CG3145 zijn al echt veelbelovend. De nieuwe EIZO heeft met zijn uitmuntende beeldkwaliteit een goede prijs-prestatieverhouding en maakt een goede kans om volgend jaar in onze suites terecht te komen.
Over Pirates ´N Paradise

Pirates ´N Paradise werd opgericht in 1998 en is sinds jaren een van de meest gerenommeerde en innovatieve postproductiebedrijven in Duitsland. Vanuit de vestigingen in Berlijn en Düsseldorf worden alle facetten van de moderne, digitale postproductie verzorgd: van snijden, compositing, digital lab en motion graphics tot gecompliceerde 3D-projecten en stereoscopie, archivering, databanking, datawrangling, DIT en docu-productie, guerilla, viral en online.
Het team realiseert grote promotiecampagnes voor nationale en internationale filmproducties, reclamebureaus, netwerkbureaus en industriële klanten. En dat alles in alle disciplines van tv-reclame en meer - van evenementfilms tot multinationale campagnes met versies voor meerdere landen. Pirates-Production realiseert bovendien langere documentaires (vanaf 45 minuten) voor ARTE, MDR en andere TV-zenders.
Naar de website van Pirates ´N Paradise