
Burkard's beelden gaan over thema's als natuur, reizen, avontuur, surfen en lifestyle, en tonen ongetemde, uitgestrekte landschappen. Via sociale media wil hij zijn visie op wilde plaatsen delen met miljoenen mensen en hen inspireren om zelf ontdekkingsreizigers te worden. Zijn vooruitziende blik heeft hem de kans gegeven om te werken met Fortune 500-klanten aan grote wereldwijde campagnes, op het TED-podium te staan, productlijnen te ontwikkelen, les te geven en een groeiende collectie boeken te publiceren. Burkard en zijn team werken vanuit een combinatie van productiestudio en kunstgalerie aan de Californische centrale kust.
Wat is voor jou belangrijk bij het maken van je werk?
Uiteindelijk gaat het mij erom mensen te inspireren de natuur in te gaan en op zoek te gaan naar wilde plaatsen, en ik wil die plaatsen laten zien met al hun schoonheid. Ik ben opgegroeid in Big Sur aan de Central Coast in Californië met zijn afgelegen stranden waar je kunt genieten van de eenzaamheid. Je leert hoe mooi het kan zijn om alleen over het strand te zwerven. Wat mij dichter bij de natuur bracht waren die ervaringen, niet de stranden waar je omringd bent door een massa mensen die allemaal hetzelfde zoeken. Dat is wat ik vandaag via mijn werk wil overbrengen. Het is belangrijk voor me dat mijn werk verbonden is met de natuur. Ik wil deze wilde plaatsen beschermen en mensen aanmoedigen om erop uit te gaan en te verkennen!

Wat was uw meest dankbare reisbestemming?
Dit is zeker IJsland voor mij. IJsland is naar mijn mening een van de mooiste plekken ter wereld. Ik ben er al meer dan 40 keer geweest en ik ben het nog lang niet beu. Tijdens mijn bezoeken heb ik een sterke band gekregen met het land en de schoonheid van zijn natuur. Op mijn eerste trips daar, joeg ik op golven. Sindsdien heb ik in IJsland veel vrienden gemaakt en aan verschillende projecten gewerkt, waaronder mijn laatste boek, At Glacier's End. Dit werk heeft mij geholpen mijn band met de mensen daar te versterken en IJsland een stem te geven in de milieuproblemen waarmee het land wordt geconfronteerd. Het is een zeer lonende ervaring geweest.


Welke verwachtingen had Team Burkard bij het begin van de samenwerking met EIZO? En hoe reageerde het team op de monitoren?
Ik denk dat de grootste uitdaging met monitoren de kleurweergave is. Voor beeldbewerking is het natuurlijk uiterst belangrijk - ik wil niet dat een plaats er onrealistisch uitziet of dat de kleuren in een beeld niet kloppen. Toen we deze monitoren van EIZO in gebruik namen, viel ons meteen op dat de kleuren levensechter zijn dan bij andere monitoren die we hebben gezien. Hoe breder het kleurengamma van een monitor, hoe nauwkeuriger de kleurkwaliteit. En deze monitoren bestrijken 99% van de Adobe RGB-kleurruimte. Hun DUE-technologie garandeert een gelijkmatige weergave over het hele scherm. Zelfs als slechts een klein gedeelte van de monitor is gekalibreerd, worden de kleuren gelijkmatig over de hele monitor weergegeven. De monitoren die wij hier bij Burkard Studio gebruiken (CS2731 en CG2730) zijn 10-bit IPS LCD panelen met 16-bit LUT. De 16-bit LUT is belangrijk omdat hij in feite meer kleurkeuzes geeft, waardoor banding of substitutiekleuren worden geëlimineerd. Een 16-bit LUT geeft 276,7 biljoen meer kleuren dan een 14-bit. Deze monitoren overtroffen onze verwachtingen vanaf het moment dat we ze uit de doos haalden!

Wat zijn de voordelen van EIZO-monitoren?
Een van de grootste voordelen van EIZO-monitoren is de zelfkalibratie. Zoals eerder gezegd, is kleurweergave het belangrijkste aspect bij het bewerken van beelden. In het verleden heb ik kalibratiesoftware en -apparatuur van derden gebruikt. Sommige EIZO-monitoren (onze CG2730) hebben echter een ingebouwde kalibratietool waarmee de kalibratie eenvoudiger en nauwkeuriger is. Bovendien kunt u tijden instellen waarop de monitoren zichzelf kalibreren, zodat u dat niet hoeft te doen terwijl u werkt.

Welke rol speelt een monitor met nauwkeurige kleuren bij het posten van foto's op Instagram?
Net als bij afdrukken is het voor mij uiterst belangrijk dat de kleuren van beelden die ik publiekelijk online deel, accuraat worden gereproduceerd. Tegenwoordig worden beelden vaak overbewerkt en gemanipuleerd. Ik ben trots op mijn minimale bewerking. Zo zorg ik ervoor dat de foto's trouw zijn aan de scènes. Niets is erger dan na het bewerken van een foto te moeten constateren dat de kleuren niet kloppen wanneer u de foto op een ander apparaat opent.
