Meer informatie over de CG279X
Waarom EIZO?
Bij mijn luchtfoto's is het voor mij belangrijk dat de kleuren precies zo worden weergegeven als ik ze tijdens de vlucht heb waargenomen. Dat kan alleen maar met een kleurechte monitor, die een betrouwbare samenwerking met derden mogelijk maakt. Daarom zijn monitoren van EIZO al jaren mijn eerste keuze voor het bewerken en beoordelen van mijn foto's. Dat geldt ook voor vele andere professionele beeldbewerkers en vrijwel iedereen die een monitor nodig heeft met een nauwkeurige weergave van kleur, tinten en contrast. De EIZO CG279X heeft een groot aantal functies waarmee ik de weergave kan aanpassen aan mijn behoeften voor professionele bewerking. Typische voorbeelden zijn het schakelen tussen verschillende kleurprofielen, diep zwart, hoog contrast en betrouwbaarheid. Toen mijn CG279X werd geleverd, was ik blij verrast dat de monitor volledig gemonteerd werd geleverd in een grote, stevige doos. Je kunt hem direct op je bureau neerzetten en meteen aan de slag. Indien gewenst kan je de monitor ook snel en eenvoudig van de voet losmaken door op een knop aan de achterkant te drukken. Ik werk nu al een paar maanden met de ColorEdge CG279X, die ik heb aangesloten op een iMac Pro. Bij de beoordeling van de kleurweergave zijn de betrouwbare Adobe RGB-kleuren op de monitor van de iMac Pro moeilijk te zien. Als kleur- en beeldreferentie kies ik daarom altijd voor het EIZO-display met een mat, niet-reflecterend oppervlak.
Waarom de EIZO ColorEdge CG279X?
Het meest opvallende aan de ColorEdge CG279X is de bezel, met in het midden de geïntegreerde kalibratiesensor. Hierdoor kan de monitor zeer nauwkeurig en efficiënt gekalibreerd worden. Mijn menu is in het Engels. De kalibratie heet 'SelfCalibration' en via het aanraakmenu onderaan heb ik de kalibratie zo geconfigureerd dat deze op een vast tijdstip wordt uitgevoerd, voordat ik aan het werk ga. Zo zie ik altijd consistente kleuren en de juiste helderheid op mijn monitor. Ik hoef niet langer te klooien met externe kleurkalibratieapparaten of handmatig te kalibreren. De zelfkalibratie is een geweldige functie. De ingebouwde sensor voor het kalibreren is heel handig, omdat ik naast digitale publicaties ook werk aan gedrukte krantenpublicaties met dubbele pagina's. Om de spectaculaire kleuren in mijn luchtfoto's te behouden, moet de kleur bij het afdrukken precies overeenkomen met wat ik op de monitor zie. Dat kan alleen met een wide gamut-monitor die de volledige Adobe RGB-kleurruimte weergeeft. Er zitten veel blauw- en groentinten in luchtfoto's en de Adobe RGB-kleurruimte biedt aanzienlijk meer kleuren dan de sRGB-kleurruimte.
Ik gebruik de CG279X nu al vele maanden in een vaste configuratie op een iMac Pro. De iMac is met een directe USB-C-naar-USB-C-verbinding via de grafische kaart Radeon Pro Vega 64/16 GB aangesloten op de EIZO-monitor.
Als ik zeker wil zijn van de uiteindelijke luchtfoto's in hoge resolutie die ik aan klanten lever, ga ik altijd uit van de weergave die ik zie op de gekalibreerde EIZO-monitor. De monitor blijkt iedere dag weer betrouwbaar en consistent te zijn. Daarom begin ik iedere werkdag in de studio met een goed gevoel.
Een groot voordeel van de ColorEdge CG279X monitor is de 100%-weergave van foto's in Photoshop (QHD, 2560 × 1440 pixels), waar ik de details en de scherpte van de foto kan beoordelen. De echte scherpte wordt weergegeven. De monitor geeft de kleinste details weer in de contrastrijke luchtfoto's en de gradatie is heel gelijkmatig. Dit is één van mijn favoriete aspecten van deze monitor, en ook iets dat ik nodig heb bij het bewerken van mijn luchtfoto's. De automatische kalibratie van de monitor bespaart tijd en met de ColorNavigator-software kan ik naar wens tussen de kleurmodi schakelen. ColorNavigator is geweldige software om de workflow van de monitor en de kleurprofielen op orde te houden, maar deze specifieke monitor heeft ook een conventionele instelling voor directe toegang via menu's op het scherm. De menu's zijn eenvoudig te begrijpen. Als ik wil schakelen tussen verschillende kleurprofielen, kan ik dat heel eenvoudig doen met de sensortoetsen aan de voorkant van de monitor.
Het bewerken van mijn foto's kost veel tijd. Waarschijnlijk zelfs meer tijd dan het maken van de foto's. Hoe dan ook, ik breng veel tijd door achter de monitor. Al met al ben ik erg onder de indruk van de EIZO CG279X. Het is een genot om er dagelijks mee te werken. Voor het controleren en corrigeren van de gebruikelijke kleurcorrecties op de vele luchtfoto's die we wekelijks aan de klanten van Flying Holland leveren, is de CG279X voor mij een geweldig instrument.

Bedrijfsprofiel Flying Holland
Flying Holland werkt voor klanten die hoogwaardige foto's nodig hebben, zoals architectenbureaus, bouwbedrijven, overheidsinstellingen en tijdschriften. “Als luchtfotograaf maak je niet alleen foto's, je krijgt ook een goed overzicht. In de luchtfotografie zijn veel verschillende composities mogelijk. In de beeldbewerking hecht ik er veel waarde aan om de foto's een eigen accent te geven.”
Over John Gundlach
“Sinds mijn vijftiende ben ik al bezig met fotografie. Later heb ik fotografie gestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Mijn liefde voor fotografie en grafische vormgeving is terug te vinden in al mijn werk. In mijn foto's probeer ik door het lijnenspel dicht bij abstracte kunst te komen.
Ik ben al lange tijd geïnteresseerd in de compositie van landschap en architectuur in de bebouwde ruimte. Rond 2013 begon ik me af te vragen hoe ik deze verbanden vanuit de lucht kon laten zien.”