“Maya de Bij 3” (Engelse werktitel: The Golden Orb) is de eerste productie van Studio Isar Animation in München. Tot nu toe werden vele CGI-werkzaamheden door het moederbedrijf Studio 100 uitbesteed.
Studio Isar Animation combineert nu alle taken zoals modelling, texturing, shading, lighting, FX, compositing en rendering. Deze diensten biedt de studio ook aan voor opdrachten van derden en coproducties. Daarvoor hebben de animatiespecialisten tot veertig werkplekken met EIZO ColorEdge- en Flexscan-monitoren ter beschikking om het komende, derde bioscoopavontuur van de wereldberoemde bij tot leven te brengen. Met deze capaciteit kan de Studio 100-groep met haar animatiestudio's Flying Bark Productions in Australië, Studio 100 Animation in Frankrijk en Little Airplane Productions in de Verenigde Staten nu alle segmenten van komende filmproducties volledig intern afwerken. Sinje Gebauer, Head of Studio van Isar Animation, is tevreden: “Door onze locatie in de nabijheid van het Studio 100-filiaal in de Neumarkter Straße in München profiteren we van hele korte lijntjes.” Dat vereenvoudigt de communicatie enorm.


“De voornaamste uitgangspunten bij het ontwerp van de studio-uitrusting waren de hardwarekwaliteit en het welbevinden van de animator”, legt Fabio Ticca uit. Hij werkt als Business Development Manager van Espace Technology GmbH, het IT-bedrijf dat deze opdracht uitvoerde. “Daarom kwamen eigenlijk alleen EIZO-monitoren in aanmerking”, zegt de studio-expert van de IT-specialist, die zich toelegt op de creatieve sector. Dat is ook de reden waarom de workstations centraal in de kelder zijn ondergebracht. Zo kunnen de animators rustig werken zonder storende restwarmte. “We willen de beste animators voor ons winnen. Daarom moeten we ook ideale werkomstandigheden bieden”, verklaart Christian Korneck, Head of IT bij Studio Isar Animation. En daarbij horen behalve in de hoogte verstelbare bureaus ook monitoren van EIZO. Op alle werkplekken werd er gekozen voor een oplossing met een dubbel scherm, bestaande uit een EIZO ColorEdge CG2730 en een FlexScan EV2750. De ColorEdge wordt gebruikt voor alle opdrachten die met kleur te maken hebben, terwijl de EV2750 de beschikbare desktop-plaats verdubbelt en het mogelijk maakt om comfortabel te werken.

De studio werd voor de lange termijn gepland. Daarom zijn er nu al bij het begin van de werkzaamheden aan de nieuwe bioscoopfilm meer dan dertig volledig uitgeruste werkplekken beschikbaar. “De bezetting door vaste medewerkers en freelance specialisten wordt geleidelijk uitgebouwd en aan de huidige behoeften aangepast. Tegen eind 2019 gaan we ervan uit dat we onze uiteindelijke grootte hebben bereikt”, verklaart Sascha Kremers, Head of Pipeline.
Dan is Studio Isar Animation volledig operationeel zodat niet alleen Maya en Willi, de vroegere helden van de tegenwoordige ouders, nu en in de toekomst nog vele spannende avonturen kunnen beleven.
Studio Isar Animation is een dochterbedrijf van Studio 100 Media AG met hoofdkantoor in München. De moedergroep is het Belgische bedrijf Studio 100 NV. Studio 100 beschikt over een omvangrijke rechtenverzameling van gevestigde klassiekers, ontwikkelt en koopt animatieseries aan en is verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van het eigen rechtenportfolio en de verkoop van programma's via derden. Bovendien produceert Studio 100 ook animatiefilms voor kinderen (bijv. “Maya de Bij - Eerste vlucht”, “Maya de Bij - De honingspelen”).
Binnen de Studio 100-groep zijn de merken van Studio 100 Media daarnaast ook te vinden in zes themaparken in België, Nederland en Duitsland.