Neem 350 treinverkeersleiders en 100 operationele workstations, elk met acht EIZO FlexScan EV2456 monitoren - en meer dan 10.000 passagiers- en goederentreinen kunnen 24/7 veilig worden bestuurd.
FlexScan referentie
Workstations met acht ogen…
in de controlekamer van het SBB-operatiecentrum in Olten, Zwitserland
Hier, in de controlekamer van het operationele centrum van de SBB in Olten, houden de "spoorcontroleurs" dagelijks 8.400 passagierstreinen en 1.850 goederentreinen in de gaten - tussen het Mittelland en de steden Basel, Bern, Luzern en Olten, evenals bij de nadering van de twee NEAT-assen Gotthard en Lötschberg. En elk jaar komen er meer treinen bij.
Bovendien geven de acht "EIZO-ogen" op elke werkplek een 750 km lang spoorwegnet met 188 stations, 2.850 wissels en 3.050 seinen weer. Kortom: dankzij de high-end monitoren van EIZO hebben de verkeersleiders van SBB alles onder controle.
Smalle bezel voor multi-monitor gebruik
Elk personeelslid heeft een overzicht van de huidige aankomende, vertrekkende en passerende treinen via zijn acht EIZO FlexScan EV2456 monitoren; informatie voor passagiers wordt ook weergegeven.
Op het eerste gezicht lijken de structuren op de monitoren op "breipatronen". Maar de verkeersleiders weten precies wat ze zien en wat er moet gebeuren. Veel van het treinverkeer verloopt automatisch. Maar als er een afwijking of storing is, is volledige concentratie vereist; de treinverkeersleiders grijpen dan handmatig in. De smalle bezel maakt het overzichtelijk en mogelijk om snel van monitor te wisselen bij het gebruik van meerdere monitoren.
Geen compromissen op kwaliteit
Als het aankomt op de kwaliteit van het werk voor werknemers, sluit SBB geen compromissen. Ergonomische eigenschappen zijn een topprioriteit, samen met betrouwbaarheid en beeldkwaliteit.
Dankzij de in hoogte verstelbare werktafels en daarnaast de in hoogte verstelbare beeldschermen kunnen professionals in het treinverkeer hun werkplek perfect aanpassen aan hun behoeften en werken op een van de 100 operationele werkplekken.
De ingebouwde Auto-EcoView sensor meet de verandering in het omgevingslicht en optimaliseert het scherm automatisch naar de ideale helderheidswaarden. Deze functies worden zeer gewaardeerd door professionals in het treinvervoer, omdat vermoeide ogen en een gespannen nek zelfs in hectische situaties geen probleem meer zijn. Wat de beeldkwaliteit betreft, bieden de acht "EIZO-ogen" een realistische kleurweergave en zijn ze altijd flikkervrij.
Een duurzame investering
Dankzij voortdurend onderzoek, ontwikkeling en nauwkeurige kwaliteitscontroles kan EIZO 5 jaar garantie geven op monitoren, inclusief on-site vervangingsservice.
Dit is mogelijk dankzij de hoge kwaliteit en het lage uitvalpercentage. Voor SBB is dit een investering in veiligheid.
Operatiecentrum SBB
Vanaf 2016 wordt het treinverkeer in het Centraal Plateau, Noordwest-Zwitserland en Centraal-Zwitserland geregeld vanuit het Centrale Operatiecentrum. Het gebouw is een prototype. De commandokamer, die is aangesloten op de complexe bedienings- en gebouwendiensten, staat centraal. Ernaast liggen nog meer administratieve en personeelsruimten.
Het architectonische ontwerp benadrukt de verschillende functies van het gebouw. De basis van vier verdiepingen heeft een opvallende verticale structuur. De bovenste verdieping steekt er duidelijk bovenuit door zijn transparantie.