Kleurbeheer en kalibratie

Kleurbeheer – de volledige workflow

Het doel van kleurbeheer is om bij grafisch werk altijd een onvervalste weergave te hebben van een beeldbestand, op ieder moment in de digitale workflow.

Farbmanagement_Workflow_-_Stage.TIF

De eerste stap van kleurbeheer kan nog voor de opname zijn, als er een cameraprofiel wordt opgesteld. De kalibratie van de monitor maakt altijd onderdeel uit van het proces, en aan het einde van de workflow kan de profilering van de printer komen. De softproofweergave maakt het mogelijk om de invloed van het papier en de gebruikte printer al op de monitor te beoordelen. De afgelopen jaren hebben we alle componenten van het kleurbeheer in de workflow al een keer besproken. Al deze kennis vatten we hier nog een keer samen.

Belangrijke stappen voor een goede workflow voor kleurbeheer

Farbmanagement_Workflow_-_Begriffserklaerung_V2.jpg

Waar hebben we het precies over?

Hardware- en softwarekalibratie, profilering – soms gebruiken mensen dit soort begrippen, zonder dat helemaal duidelijk is wat er precies wordt bedoeld. Om ervoor te zorgen dat we het allemaal over hetzelfde hebben, definiëren we eerst de belangrijkste begrippen rondom het kleurbeheer.

Naar de lijst met definities rondom kleurbeheer
Farbmanagement_Workflow_-_Monitorkalibrierung.TIF

Het doel: precies kunnen zien wat er in het beeldbestand zit

Het hart van een kleurechte workflow is het beeldbestand dat wordt uitgewisseld. Daarom is het van doorslaggevend belang dat bijvoorbeeld de fotograaf of grafisch designer die met dit bestand werkt, altijd op een absoluut zuivere weergave van de bestandsinhoud kan vertrouwen. Helaas zijn veel monitoren niet goed ingesteld of niet nauwkeurig, of ze zijn simpelweg niet in staat om de vereiste kleurruimte volledig weer te geven. Als u kleurecht wilt werken, is een monitorkalibratie een must.

Tips voor een correcte monitorkalibratie
Farbmanagement_Workflow_-_Kameraprofilierung.PNG

Op de PC precies kunnen zien wat de camera heeft geregistreerd

Als het de bedoeling is dat het beeldbestand zo nauwkeurig mogelijk weergeeft wat de fotograaf heeft vastgelegd, is een cameraprofilering een goed idee. Hiervoor wordt een conversieprofiel opgesteld, wat ervoor zorgt dat de RAW-conversie zo exact mogelijk kan worden. Zo komt het beeldbestand zo goed mogelijk overeen met dat wat de camera heeft “gezien”.

Meer info over het opstellen van een cameraprofiel
Farbmanagement_Workflow_-_Softproof.jpg

De druksimulatie

Het gebruikte papier (ook wel “medium” genoemd) en de printer hebben een grote invloed op het eindresultaat van het drukproces. Op de monitor kunt u al van tevoren kijken hoe uw beeld er bijvoorbeeld op een bepaalde papiersoort uit komt te zien. Hiervoor heeft u een ICC-printprofiel nodig. Hiermee kunt u uw beeldbestand perfect bewerken voor het drukproces dat u wilt toepassen en u kunt van tevoren controleren, of het gekozen medium geschikt is om het gewenste beeldeffect te bereiken.

Meer informatie over het softproofen
Farbmanagement_Workflow_-_Druck.TIF

De optimale afdruk verkrijgen

De foto (met behulp van de softproofweergave) is visueel bewerkt voor de laatste stap – het afdrukken – en nu is het tijd om de bestanden naar uw printer te sturen, of naar het fotovaklab of een drukkerij. Ook hier moet u rekening houden met een aantal instellingen, om ervoor te zorgen dat de afdruk eruit komt te zien zoals u verwacht.

Alles over het perfecte drukproces
Farbmanagement_Workflow_-_Teaser_Colourclass_Namibia.jpg

Colourclass Namibia

Midden tussen de grandioze landschappen, wilde dieren en fantastische kleuren demonstreert deze videoserie de basisaspecten van de panoramafotografie, astrofotografie en het vastleggen van wilde dieren.

Naar de Colourclass Namibia
Farbmanagement_Workflow_-_Teaser_Colourclass_Lofoten.jpg

Colourclass Lofoten

Een videoserie met tutorials voor de landschapsfotografie – van planning tot print.

Naar de Colourclass Lofoten