Microstock als businessmodel

Lasse Behnke werkte als scholier al graag met Photoshop. Tijdens zijn opleiding Media Design begon hij zijn eerste fotocomposities te verkopen via Fotolia, een agentschap voor microstockfoto's. Hij herkende al vroeg het potentieel van 3D-tools, waarmee hij zijn composities steeds meer wist te onderscheiden van het werk van veel van zijn content-concurrenten. Behnke begon vrijwel direct na zijn opleiding als zelfstandige en kon binnen negen maanden al leven van zijn fotoverkoop.

Door een samenwerking met fotocoach Calvin Hollywood vergrootte hij zijn bekendheid in de branche. Behnke werd al snel uitgenodigd voor lezingen, seminars en videoprojecten. Inmiddels is hij alweer enkele jaren een officiële Adobe Influencer.

Continue verbetering als motivatie

Naast zijn verkoop van stockfoto's werkt Behnke voor talloze andere klanten, voor wie hij individuele visuals produceert. Hij is begin 30 en één van de meest succesvolle contentleveranciers van Fotolia, dat inmiddels is gefuseerd met Adobe-Stock. Wat drijft hem aan? Behnke: “In het begin was ik er vooral ontzettend blij mee dat veel mensen geld wilden betalen voor mijn foto's. En dat terwijl ik mijn werk zelf niet eens zo goed vond. Vervolgens heb ik geprobeerd om beter werk te leveren – en daar werk ik ook nu nog aan. Er is altijd wel iets wat ik nog kan leren. Eerst was het fotografie, toen kwam Photoshop en nu doe ik veel met Cinema 4D. Als ik bijvoorbeeld naar de foto's van Uli Staiger kijk, besef ik dat ik mezelf zeker op 3D-gebied nog veel verder kan ontwikkelen. Ik kan met de meeste tools inmiddels wel goed omgaan, maar ik zal waarschijnlijk nooit 100% tevreden zijn met mijn foto's.”

ColorEdge CG2730: Zeker weten hoe het bestand eruitziet

Lasse Behnke met de CG2730
Lasse Behnke met de CG2730

Afgezien van de software is er nog een doorslaggevende succesfactor voor het werk van Behnke: de EIZO ColorEdge CG2730. “De CG2730 biedt automatisch kleurzekerheid, dankzij de ingebouwde kalibratiesensor. Ik hoef alleen nog maar een interval in te stellen en dan kalibreert de monitor zichzelf, zonder dat ik er nog iets voor hoeft te doen. Voor professioneel werk is dat gewoonweg perfect. Onlangs heb ik de key visual gemaakt voor Continental. Bij dat soort opdrachten moeten de kleuren precies zijn voorbereid voor het drukwerk”, legt Behnke uit. Dat geldt natuurlijk ook voor zijn stockfoto's. Juist omdat hij niet weet op wat voor apparaten afnemers zijn foto's bekijken en verwerken, moet hij er zelf zeker van zijn dat de kleuren die hij ziet ook echt in het bestand zitten. Behnke heeft al tijdens zijn opleiding met monitoren van EIZO gewerkt. Hij licht zijn keuze toe: “Als je als foto-inkoper naar een professional gaat, mag je dat ook verwachten. Dat was één van de eerste lessen die ik bij mijn opleiding in het bureau heb geleerd.”

Ga voor meer informatie over Lasse Behnke naar zijn website: www.lassedesignen.de

CG2730 CG-serie
CG2730 ColorEdge

Voor de meest veeleisende fotografen en ontwerpers is er de volledig uitgeruste CG2730 met True-Black-paneel, 16-bits Look-Up Table en meegeleverde afschermkap.

  • 68,4 cm (27 Inch)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Geïntegreerde sensor voor zelfkalibratie
  • Formaat 16:9
1931,00 EUR
Adviesprijs incl. 21 % BTW.
  • 68,4 cm (27 Inch)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Geïntegreerde sensor voor zelfkalibratie
  • Formaat 16:9